stageverslagje "Boyshome" - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu stageverslagje "Boyshome" - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu

stageverslagje "Boyshome"

Door: Milly / Loes+Femke

Blijf op de hoogte en volg Milly

28 Oktober 2005 | Sri Lanka, Colombo

Hieronder een verslagje van Loes en Femke, die namens de stichting stage lopen in het Mauyra Childrenshome in Matugama, wat heel nuttig voor het tehuis blijkt te zijn.
Lees zelf maar...

28 okt. 2005
We zijn nu bijna een weekje in het boyshome en het is hier echt ontzettend leuk! De jongens zijn allemaal verstandelijk gehandicapt, waaronder kinderen met het syndroom van Down. Daarnaast hebben veel kinderen autisme. Je kunt echt heel de dag dubbel liggen om hoe ze zich gedragen en hoe ze met elkaar en ons communiceren. Ook grappig hoe de staf erover denkt. Zo is er een jongetje van 11 jaar dat niet kan praten, maar communiceert met een harde gil en door te slaan. Zijn ouders zijn Tamil en hij zit vanaf zijn geboorte in een Singalees tehuis. De staf denkt dat hij wel normaal zou kunnen communiceren als er Tamil mensen zouden komen. Hij zou dan ineens gewoon kunnen praten(???). Dit omdat zijn ouders Tamil zijn. De staf is heel lief en geduldig met de kinderen, maar we merken wel dat ze eigenlijk nauwelijks iets weten van autisme.

Op het terrein zit een schooltje waar de kinderen 's ochtends heen gaan en waar ook andere verstandelijk gehandicapten uit de omgeving komen. De school heeft gevraagd of wij daar voorlichting over autisme kunnen geven en hoe ze daar mee om moeten gaan.

Als de kinderen uit school komen, doen we activiteiten met ze waaronder spelletjes, knutselen, dansen etc.

Dit weekend zijn we van plan om op het strand te gaan liggen. Want elke keer 'nee' zeggen op de vraag of we al bruin zijn, worden we een beetje zat.

Jullie horen nog van ons,
Loes en Femke

Milly

Mijn naam is Milly Zeilstra. Ik ben voorzitter en oprichter van Stichting Childrenshome Sri Lanka. http://www.childrenshomesrilanka.nl Doel: kansarme kinderen helpen op reis door hun jeugd naar een betere toekomst! Wij zijn een relatief kleine stichting met een groot en effectief bereik en daar ben ik heel dankbaar voor. Alle medewerkers zijn vrijwilligers, alle onkosten m.b.t. de stichting, zoals ook bijv. reiskosten etc. worden door ieder uit eigen privémiddelen betaald. Persoonlijk: Ik heb vier volwassen kinderen, twee zoons en twee dochters en trotse oma van twee kleindochtertjes. Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik vind het belangrijk om kinderen hun eigen weg te laten kiezen e/o ze te helpen naar zelfstandigheid. Dit is ook de reden waarom ik deze stichting heb opgericht, om ook deze kinderen via hun eigen gemaakte kaarten, touwwerk, matten etc. te laten merken dat zij belangrijk zijn en ze op deze wijze ook geld kunnen verdienen!