Kinderen blij met skippyballen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu Kinderen blij met skippyballen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu

Kinderen blij met skippyballen

Door: Milly

Blijf op de hoogte en volg Milly

03 December 2005 | Sri Lanka, Colombo

Lieve allemaal,
We zijn begin deze week naar het kindertehuis geweest, oftewel het "Boyshome".
We hadden vanuit Nederland, door een bedrijf gedoneerd, 2 grote en twee kleinere SKIPPYBALLEN en nog 4 educatieve puzzels waarin weer 4 puzzels, heel goed om voor deze gehandicapte kinderen te laten leren!

Die skippyballen was een GROOT succes. Onderweg naar Matugama hebben we ze bij een banden"specialist"...(ahum) laten oppompen en gecontroleerd of ze goed stuiterden! Er waren nog twee mensen uit het hotel mee in een personenauto met chauffeur, dus 5 in een auto, en ik kan je vertellen, we zaten met die grote ballen op schoot behoorlijk klem!
Je zag "geen bal" meer!!! haha...

Bij aankomst waren de kinderen nog op school, dus konden we rustig alles doorgeven en op ons gemak alles bekijken. Het zag er zoals altijd erg netjes en bijgehouden uit! Goed werk dus van die helpsters.
Na een half uurtje kwamen de kinderen druppelsgewijs aanlopen en riepen elkaar dat we er weer waren.
Tja.....en toen natuurlijk die skippyballen!
De grootste twee ballen zijn groot genoeg om een volwassenen op te kunnen laten zitten, dus de grote en wat steviger jongens kunnen er prima op!
Dat hadden ze nog nooit gezien. Ik moest het dus uitleggen en ..... vond het eigenlijk best leuk, nostalgie, om zelf weer op een skippybal te huppen! Goede uitleg gegeven: vooraan zitten, goed vasthouden knieen wat dichter bij elkaar en afzetten met je voeten!
GEWELDIG!!! De oudste van 21, die een 6-jarige lijkt, deed het meteen na en hupste het hele gebouw door. Daarna volgden anderen en ze gaven de skippyballen ook keurig door zodat andere jongens het ook konden proberen.

Wat een feest!!!

Daarna de ballen keurig even weggelegd en toen gingen ze voor ons dansen, zo leuk om te zien hoe ze met een lach en beetje op de lip bijtend zo hun best doen om mooi te dansen! Echte Srilankaanse dansen, zoals je ook ziet over Taise dansen! Vandaag zijn ze naar Colombo voor een bijeenkomst/wedstrijd van dansen voor gehandicapte kinderen.

Uiteraard moesten we allevier bljven eten, gewoon op hun manier met je hand eten en het was heerlijk!!!
Daarna nog de tekeningen voor ander speelmateriaal laten zien aan Janneka, een doofstomme jonge man, die prachtige dingen kan maken. Ik heb ongeveer een klein uurtje met hem "gepraat"/gecommuniceerd en dat gaat echt geweldig. Hij gaat dus een aantal dingen maken! Een leuke en vrolijke jongen die in het plaatsje Matugama woont en die graag wat wil doen.

In het eerste oude gebouw wonen nu tijdelijk de oude mannen van het Elderlyhome, omdat hun dak wordt gerepareerd.
Maandag hebben we bestuursvergadering, dus dan zijn we er weer.

Over onszelf:
Het is hier gelukkig, sinds aankomst overdag mooi weer en een enkele dag van regen in de avond. Een keer sloeg zelfs de bliksem in, toen we aan het eten waren, in een meterhuisje van het hotel. Tja, en dan maar even in het donker eten, was wel hilarisch!!!
Maar natuurlijk hebben ze hier ook "goede" technici en was het snel weer gefixed, er was een stop uitgeslagen.

De afgelopen, eerste week hebben we alleen maar van hot naar haar gerend en bezoekjes en dingen regelen en nog geen enkele rustige dag gehad, maar ik ga er vanuit dat het komende week iets rustiger wordt. Het is ook belangrijk dat we wat vakantie kunnen houden.
Vanavond hebben we een gezellige avond bij Paradise Beach, een strandtentje vlakbij. Met ongeveer 12 mensen en ook Peter Schalk, die hier een school bouwt. We hebben hem inmiddels gesproken en leuk en vooral grappig om mensen uit Nederland juist hier te ontmoeten, terwijl het in Nederland "niet lukt". Zoals ook Margriet en Marja, van de schilderijtjes en kaarten, Loes en Femke die stage liepen.
De mensen kijken hier vreemd op van al onze visites!
Goed, Aruna is weer terug van wat dingen regelen en de tuk-tuk staat te wachten.

Sybren, ik kan mijn mail hier lezen, af en toe maar hoor, maar ik bel Charles ook af en toe wel en ben op de hoogte. Dank je wel. Doe wel Tienus onze hartelijke groeten en als je op bezoek bij ma gaat natuurlijk ook!
Veel sterkte met alles, Charles en doe Riet ook hartelijke groeten van ons.
Yolanthe, een knuffel aan ons hondje Joey!
Voor iedereen, veel liefs! Ook van Aruna
Milly

• 03 December 2005 - 06:36

Alien:

Leuk om jullie belevenissen te lezen en over de blijdschap van de kinderen met een skippy-bal te horen. Jullie konden dus echt een beetje voor Sinterklaas spelen daar. De winter is weer even weg weg uit Nederland, wacht w.s. tot jullie terugkomen(ha,ha).Veel liefs uit Raalte

• 03 December 2005 - 08:37

Jenny En Berry:

Lieve beiden, We volgen jullie verhalen op de voet en krijgen zo een beetje het gevoel mee te reizen. Mil!! Geniet er van he?
    Dikke kus

• 04 December 2005 - 16:38

Ronald & Gre:

'Hoi,

Heel leuk om te lezen dat de skippy ballen zo'n succes zijn, zal gelijk informeren of er nog meer mogelijk is.

Verder zijn wij benieuwd naar de prijs van een catamaran voor Nimal.

groetjes en tot gauw, gre en ronald

• 05 December 2005 - 12:27

Silvia:

Wat leuk, dat de kids zo veel plezier eraan hebben...
    IK volg je berichten...en denk ook aan je Milly!
    Lieve groeten ook aan je man.
    Liefs van Silvia

• 05 December 2005 - 19:22

Esther:

Zo ver weg en toch door je verhalen zo dichtbij,
    Heerlijk om mee te lezen met jullie belevenissen. Alle liefs voor jullie, de boys en iedereen daar.

• 23 December 2005 - 17:41

Henriette:

Wat heerlijk; die verhalen. Hte is soms net of ik erbij ben, en ik krig zin om met mijn handen te eten!
    Geniet van je vakantie!

Milly

Mijn naam is Milly Zeilstra. Ik ben voorzitter en oprichter van Stichting Childrenshome Sri Lanka. http://www.childrenshomesrilanka.nl Doel: kansarme kinderen helpen op reis door hun jeugd naar een betere toekomst! Wij zijn een relatief kleine stichting met een groot en effectief bereik en daar ben ik heel dankbaar voor. Alle medewerkers zijn vrijwilligers, alle onkosten m.b.t. de stichting, zoals ook bijv. reiskosten etc. worden door ieder uit eigen privémiddelen betaald. Persoonlijk: Ik heb vier volwassen kinderen, twee zoons en twee dochters en trotse oma van twee kleindochtertjes. Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik vind het belangrijk om kinderen hun eigen weg te laten kiezen e/o ze te helpen naar zelfstandigheid. Dit is ook de reden waarom ik deze stichting heb opgericht, om ook deze kinderen via hun eigen gemaakte kaarten, touwwerk, matten etc. te laten merken dat zij belangrijk zijn en ze op deze wijze ook geld kunnen verdienen!