GELUKKIG NIEUWsJAAR! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu GELUKKIG NIEUWsJAAR! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Milly Zeilstra - WaarBenJij.nu

GELUKKIG NIEUWsJAAR!

Door: Milly

Blijf op de hoogte en volg Milly

07 Januari 2007 | Sri Lanka, Colombo

Nieuws uit Sri Lanka!

Hallo allemaal, het is (ABSOLUUT) een hele tijd geleden dat ik een update heb gemaakt. Hier waren verschillende redenen en omstandigheden de oorzaak van zoals persoonlijke familieomstandigheden die ik verder laat voor wat het is en technische redenen.
Maar intussen is er héél veel gebeurd!

Van de zomer is er op de plek van het oude en inmiddels vervallen gebouw een geheel nieuw gebouw neergezet voor een sociale werkplaats voor gehandicapte kinderen uit het gehele district. Dit is in samenwerking met St. Hart voor Kinderen (HvK) tot stand gekomen. De oprichters van die stichting, Harry en Anja, hadden mij benaderd met het doel een goede doelen project te steunen, wat het voornaamste doel is van hun stichting. Ze hebben voor ons project van ambachtschool/sociale werkplaats gekozen en wilden dat zelf ook graag van dichtbij meemaken, ervaren en voelen. Afgelopen zomer zijn zij hiervoor drie maanden in Matugama in Sri Lanka geweest. Harry heeft met de bouw geholpen en ook benodigde spullen gekocht. Anja heeft daarnaast ook van alle kinderen onderzoekintakes genomen waarvan zij haar bevindingen voor ons op papier heeft gezet. Daarnaast is zij “de boer op” gegaan om families met gehandicapte kinderen op te zoeken om hun kind aan te kunnen melden voor de ambachtschool. De resultaten zijn verzameld in documentjes met info en vele foto’s die ik van hen op Cd-rom heb gekregen. Daarin zit nog heel veel werk om alles te ordenen.

 In november jl. ben ik drie weken in Sri Lanka geweest, mijn 9e bezoek! Aruna ging niet mee, hij gaat in februari. Ik heb een hele fijne tijd in Sri Lanka gehad samen met mijn vriendin Yolanthe, die onze stichting een warm hart toedraagt. We hebben veel meegemaakt en gelukkig ook veel kunnen helpen. Het was weer fijn te merken dat het niet alleen een warm land is, maar dat de mensen ook warm van hart zijn en het is er prachtig, ik wil zo wel weer terug! Er is genoeg te doen daar!

We hebben uiteraard het tehuis bezocht en spullen gebracht, o.a. foto’s gemaakt van ieder kind en per kind alle gegevens nog eens nagelopen. Verder heb ik een meetings gehad, met het bestuur en als laatste nogmaals met de penningmeester en onze contactpersoon Aravinda. We hebben alle mogelijkheden doorlopen om de sociale werkplaats van start te laten gaan en ik heb alle gegevens op papier meegekregen, welke ik ook in kopie aan Harry van HvK heb gestuurd, voor hun mogelijke bijdrage. Er zijn meerdere mogelijkheden om van start te gaan met de sociale werkplaats. Om een begin te maken hebben we er in optie drie uitgekozen, namelijk: papier verwerken (o.a. enveloppen vouwen); advertentieborden maken en kokos verwerken tot o.a. touwen en matten etc. Textielindustrie en ook papier recyclen behoren tot enkele van de overige mogelijkheden.

Onze stichting Childrenshome Sri Lanka (SCSL) loopt goed. Maar voor het exploreren van de sociale werkplaats of eigenlijk ambachtschool, met name voor de benodigde machines en materialen is veel geld nodig. Daarbij moeten er ervaren leraren aangetrokken, die er ook voor moeten reizen omdat er daarvoor dicht in de buurt onvoldoende opgeleide mensen zijn. Deze ervaren leerkrachten moeten voldoende affiniteit/ervaring hebben met gehandicapte kinderen, vooral ook vanwege de veiligheid.
De aanschaf van machines zijn duur, maar dat is uiteraard eenmalig. Verder moeten de maandelijkse gelden betaald worden voor salarissen, reis- en verblijfskosten en als laatste post, de regelmatige aanschaf van alle materialen om het draaiende te houden.

Deze maand hebben we weer een vergadering, met mensen uit uiteenlopende hoeken van het land, van Haarlem, Zwolle, Steenwijk tot aan Maassluis. En we kunnen zéker nog actieve handen en hersens gebruiken!!! Stuur maar een mailtje voor wat info.

Ik hoop snel meer te kunnen vertellen over de ontwikkelingen, maar ik maak gelijk gebruik om te vragen om zovéél mogelijk mensen te vertellen over de stichting voor meer regelmatige steun om de kinderen blijvend te kunnen helpen met zorg en educatie! Alvast bedankt!
Rest mij IEDEREEN een heel gezond en bijzonder fijn 2007 te wensen!
namens bestuur en medewerkers,
Lieve groet, Milly
Zie ook foto's, vorige bericht.

  • 29 Januari 2007 - 21:44

    Lia:

    Ik had al heel lang jullie nieuwsbrief niet meer gekregen en dacht: ik zal eens op de site srilanka.waarbenjij.nu gaan kijken om te zien of jullie nog leven. Nou, dat is zo, en hoe!! Jullie hebben weer van alles voor elkaar gekregen! Bedankt voor al jullie inzet en moeite!

  • 27 Februari 2007 - 20:33

    Henriette:

    oh nu is het wel gelukt!
    waar heb je nog hulp bij nodig?? groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milly

Mijn naam is Milly Zeilstra. Ik ben voorzitter en oprichter van Stichting Childrenshome Sri Lanka. http://www.childrenshomesrilanka.nl Doel: kansarme kinderen helpen op reis door hun jeugd naar een betere toekomst! Wij zijn een relatief kleine stichting met een groot en effectief bereik en daar ben ik heel dankbaar voor. Alle medewerkers zijn vrijwilligers, alle onkosten m.b.t. de stichting, zoals ook bijv. reiskosten etc. worden door ieder uit eigen privémiddelen betaald. Persoonlijk: Ik heb vier volwassen kinderen, twee zoons en twee dochters en trotse oma van twee kleindochtertjes. Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik vind het belangrijk om kinderen hun eigen weg te laten kiezen e/o ze te helpen naar zelfstandigheid. Dit is ook de reden waarom ik deze stichting heb opgericht, om ook deze kinderen via hun eigen gemaakte kaarten, touwwerk, matten etc. te laten merken dat zij belangrijk zijn en ze op deze wijze ook geld kunnen verdienen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 113428

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

VIJF jaar JUBILEUM !!!

Landen bezocht: